vrijdag 3 mei 2013

3 mei 2013: Grebbeliniedag

Herstelde loopgraaf
De maand mei is de Grebbeliniemaand. Daarom besloot ik om de eerste gelegenheid deze maand te gebruiken om een aantal caches op de Grebbelinie te loggen. Ik wilde graag een aantal caches bij Leusden doen. Afgelopen winter was ik er al een keer langsgereden, maar door de invallende duisternis doorgereden naar huis. Nu op deze mooie vrijdagmiddag in mei ging ik in de herkansing. 
Monument voor de gebeurtenissen op 27 april 1945
Eerst de geocaches ten noorden van de Aschatterweg, genaamd "27 april 1945" en "Take a Score". Via een mooie wandelroute over de Asschatterkade waarbij het af en toe door de loopgraaf gaat en verschillende kazematten tegenkomt bereikte ik de eerste cache, 27 april 1945. Deze herinnert aan een executie van een aantal burgers in het zicht van de bevrijding. Een tragische gebeurtenis. Na even rondkijken op de plek bij het monument doorgelopen naar de cachelocatie. Even zoeken en toen zag ik een bekende verstopplek. Snel checken en de cache kon tevoorschijn worden getoverd. 
Wandelen door de restanten van een loopgraaf
Na het loggen doorgelopen naar de volgende cache "Take a score". Deze lag iets verder op de Aschatterkade en opnieuw een avontuurlijke wandeling, af en toe bovenop de kade en af en toe iets dieper door de loopgraven. Hier en daar was een kazemat te zien. Het lijkt indrukwekkend, maar uiteindelijk was het niet genoeg om weerstand te bieden aan de Duitsers. Het is goed om dit elk jaar weer te gedenken. Dankzij de hint was deze snel gevonden en gelogd.
Kazemat
Kazemat op het zuidelijke hoornwerk
Na het loggen van deze twee caches weer teruggelopen over de kade voor de derde cache, "Kapitein van Zalingen". Dit was een mysterie waarvan een aantal vragen thuis al waren opgelost en een paar vragen op het zuidelijke deel van het hoornwerk. Na even zoeken waren de vragen beantwoord en begon het zoeken naar de cache. In eerste instantie snapte ik de hint niet, er was weinig van zichtbaar. Na even zoeken op het nulpunt viel mijn oog op iets wat duidelijk kunstmatig was. Toen snapte ik ook de hint. Na de cache te hebben blootgelegd kon deze worden gelogd en weer verstopt op zijn plekje.
Het is goed dat deze locaties onder de aandacht worden gebracht om niet te vergeten welke offers er gebracht zijn voor onze vrijheid. Meer informatie over de Grebbeliniemaand is hier te vinden: http://www.grebbelinie.nl/page/grebbeliniemaand
Na deze drie caches op de Grebbelinie ben ik nog even langsgegaan bij een geocache die tijdelijk niet beschikbaar zou zijn. Deze was echter pas nog gelogd, dus onder het motto "Wie niet waagt die niet wint" toch maar een poging wagen. Na de auto geparkeerd te hebben snel naar de aangegeven coordinaten gelopen en de cachepot was snel gevonden van een afstandje. Na een kleine sprong over het water kon ik hem pakken en loggen. 
Een van de vele kazematten in de linie

Waardering 27 april 1945 (GC2VFFK):
Moelijkheidsgraad: 6
Cachelocatie: 8
Originaliteit: 7


Waardering Take a Score (GCG3DE):
Moelijkheidsgraad: 6
Cachelocatie: 7
Originaliteit: 6


Waardering Kapitein van Zalingen (GC3ADRH):
Moelijkheidsgraad cache: 7
Moeilijkheidsgraad puzzel: 7
Cachelocatie: 8
Originaliteit: 7


Waardering In de buurt 3 "Weidezicht" (GC16G10):
Moelijkheidsgraad: 5
Cachelocatie: 7
Originaliteit: 6








Geen opmerkingen:

Een reactie posten