zaterdag 15 juni 2013

14 juni 2013: 3 Memorials en Duits Lijntje

Op weg naar de eerste dag van de Luchtmachtdagen op Volkel nog een paar geocaches gedaan. Drie hiervan waren bij monumenten ter herinnering aan gebeurtenissen uit de Tweede Wereldoorlog. Twee hiervan lagen in Beuningen en in alle vroegte reed ik het dorp binnen. De auto bij de kerk geparkeerd en naar het monument gelopen om het te bekijken. Dit was de propellor van een Britse Lancaster bommenwerper die hier op 23 juni 1943 neerstortte waarbij 6 geallieerde vliegers omkwamen. Na even bij het monument te hebben gekeken ging ik op zoek naar de cache. Dankzij de hint was het duidelijk waar deze zich schuilhield en even later had ik het logboekje in handen. Omdat het vrij druk was met fietsers heb ik gelogd in de auto en daarna de cache weer teruggeplaatst. Vervolgens doorgereden naar de volgende geocache, het Veteranenmonument in Beuningen. De auto op de aangegeven parkeerplaats gezet en de weg overgestoken. Bij het monument was direct duidelijk waar ik moest zoeken en al snel had ik ook hier het logboekje snel te pakken. 
Monument Beuningen
De reis ging nu verder over de A73 richting Volkel. De eerste borden voor de Luchtmachtdagen waren al te zien, maar ik had nog een geocache op het programma. Bij Cuijk ging ik van de snelweg af op weg naar Linden om de cache bij het oorlogsmonument te zoeken. De weg kwam langs het Van der Valk hotel waar diverse aircrews al klaar stonden om met de bus naar Volkel te worden vervoerd. Even later was ik bij de locatie aangekomen en kon ik op zoek gaan tussen de tientallen konijnen door die zich hier in de vroege morgen ophielden. De cachelocatie was bij de crashplaats van een Dakota die neerstortte en waarbij de bemanningsleden sneuvelden nadat ze de para's konden laten springen. Het monument was vrij onopvallend en daar aangekomen zag ik onmiddellijk de locatie waar de geocache te vinden was. Na het loggen kon ik verder naar Volkel voor een mooie dag met veel vliegtuigen en mooi weer.
Monument Linden
Na afloop op weg naar huis besloot ik om er nog een van het Duits Lijntje te doen. Hiervoor stuurde ik bij de afslag Mill van de A73 af om Beugen - Kruispunt te zoeken. Van het station was niets meer te zien, alles was overwoekerd met groen. Na even zoeken had ik de box in handen met het logboekje en na mijn naam genoteerd te hebben ging de reis na een mooie dag weer naar huis. Alle cacheleggers weer bedankt voor het laten zien van deze plekken.

Waardering Geallieerde Vliegers Beuningen (GC410YD):
Moeilijkheidsgraad: 6
Cachelocatie: 8
Originaliteit: 6

Waardering Veteranenmonument Beuningen (GC410X8):
Moeilijkheidsgraad: 6
Cachelocatie: 8
Originaliteit: 7

Waardering Oorlogsmonument Linden (GC3P80C):
Moeilijkheidsgraad: 6
Cachelocatie: 8
Originaliteit: 7

Waardering Duits Lijntje - Beugen - Kruispunt (GC2R340):
Moeilijkheidsgraad: 6
Cachelocatie: 7
Originaliteit: 6




Geen opmerkingen:

Een reactie posten