zaterdag 21 september 2013

21 september 2013: Market Garden herdenking


Elk jaar vind in Ede op de Ginkelse Heide een grote paradropping plaats ter herdenking van de luchtlandingen in september 1944. Ook dit jaar ging ik daar weer heen om deze herdenking bij te wonen. Het weer was vandaag helaas erg grauw, maar gelukkig was het droog. Nadat ik rond half toen was gearriveerd stalde ik mijn fiets en liep langs het pad om een mooie plek te zoeken om de luchtlandingen te bekijken en te fotograferen. Traditiegetrouw zijn er ook altijd veel voertuigen van Keep them Rolling en re-enactors aanwezig. Altijd mooi om te zien hoe goed deze er na al die jaren nog uitzien. Ook waren er nog een aantal veteranen aanwezig om hun gevallen kameraden te herdenken.
C-47 Dakota
Nadat om 10.00 de eerste para's uit een C-47 Dakota van de Battle of Britain Memorial Flight hadden gesprongen was het de beurt aan de grote dropping. Dit jaar gebeurde dat vanuit 2 C-130 Herculessen van de RAF en de USAF en 3 C.130 Transalls, 2 van de Duitse Luftwaffe en 1 van de Franse Armee de l'Air. Volgens mij was het voor de eerste keer dat er een Frans toestel mee deed aan de droppings. De vliegtuigen vlogen vanaf de vliegbasis Eindhoven. In totaal maakten de toestellen drie runs waarbij ze hun para's dropten. Voor het eerst sinds jaren werd weer de oorspronkelijke aanvliegroute gebruikt die ook in 1944 is gebruikt, van zuid naar noord. Nadat alle para's gesprongen waren vlogen de toestellen weer terug naar Eindhoven om de volgende lading op te halen. De para's verzamelden zich langs de zandweg en marcheerden vandaar richting het monument voor de herdenkingsceremonie. Nadat de indrukwekkende ceremonie was afgelopen ging ik weer naar huis.













Geen opmerkingen:

Een reactie posten