zondag 6 april 2014

4 april 2014: Cachen bij vliegbasis Leeuwarden

Vandaag ging ik een dagje vliegtuigen kijken en fotograferen op de vliegbasis Leeuwarden. Daar loopt de oefening Frisian Flag met veel verschillende toestellen. Natuurlijk wilde ik ook graag een paar geocaches in de omgeving doen. Op weg naar Leeuwarden eerst nog even in Meppel een podiumplek gehaald bij de cache "Zwarte Pad" die de avond er voor was uitgekomen. Dankzij cachevriend KaRoteam was ik hierop attent gemaakt, de volgende ochtend stond er nog maar een log, dus toen ik vertrok uit Veenendaal was de kans op het podium vrij groot. Bovendien lag deze cache niet ver van de afrit van de A32, dus een snelle oppikker moest mogelijk zijn. Na een kleine anderhalf uur kwam de afrit Meppel in zicht. Even weg van de snelweg en Meppel ingereden. Een korte wandeling vanaf de parkeerplaats en ik kon deze snel vinden en loggen op dit nu nog rustige fietspad. Toch leuk om op een afstand van ruim 100 km van huis een podiumplek te loggen. Bedankt voor deze cache. 
De kerk van Jelsum
Vervolgens doorgereden naar Leeuwarden om te spotten en na de landing van de ochtendmissie een wandeling gemaakt door Jelsum en Cornjum en daar drie caches gedaan. Ik begon met rondje Jelsum, een leuke wandeling rond een dorp dat ik altijd wel zie vanaf de spottersplek, maar nog nooit ben geweest. Tijdens deze wandeling ook een paar andere caches gedaan, de eerste was Dekemastate, deze lag op de wandelroute van Rondje Jelsum. Vervolgens verder deze route gelopen en bij het voetvalveld ook gelijk de vragen van de multi Brugwijzers gedaan. Nu had ik van beide multi's de eindcoordinaten op papier en deze konden in een route gelopen worden. Na eerst Brugwijzers gevonden te hebben weer het dorp Jelsum ingelopen en daar uiteindelijk ook Rondje Jelsum gevonden en gelogd. Al de tijd was het rustig op de vliegbasis en ik had mooi zicht op de collega vliegtuigspotters die ook pauze hadden. Na ook Rondje Jelsum gelogd te hebben liep ik weer terug naar de auto. Ik ging nu naar de andere kant van de vliegbasis bij Marssum. Gezien de vliegrichting zouden de vliegtuigen daar laag overkomen bij het opstijgen en vanaf de spottersbult zijn soms mooie en spectaculaire foto's te maken. Helaas was het weer nu donker, dus de kans op DE foto van de dag was klein, maar wie niet waagt die niet wint en in de auto gestapt. 
Toeschouwers tijdens de route
Voor het spotten heb ik in Marssum eerst de multi rond het Poptaslot gedaan. Ook hier al vaak langsgereden op weg naar de bult en nu dus eens wat nader aan een onderzoek onderworpen. Ook hier waren de vragen snel gevonden en ook het coordinaat was goed uit te rekenen. Dus ook deze cache was goed te doen. Omdat alles bij de basis nog rustig was heb ik ook nog even de cache bij de brandweerkazerne van Marssum gelogd. Toen ik hier klaar was begonnen de straalmotoren op de vliegbasis te loeien en dus de hoogste tijd om naar de bult te rijden. Na het dagje vliegtuigspotten en cachen in Friesland was het nog niet gedaan. Op mijn thuisbasis Veenendaal waren drie caches online gekomen en bij een was nog een podiumplek te halen. Met behulp van de lokale cachevrienden KaRo en Jayleighs was het coordinaat van "'t Veen van veen naar wol en sigaar" bepaald en na een korte wandeling van een kilometertje kon ik deze 's avonds nog als derde loggen. Als geboren en getogen Veenendaler ben ik natuurlijk bekend met de plaatselijke geschiedenis, dus deze was een must om te doen. Deze dag was dus goed besteed met een paar leuke caches, waarvan twee met een podiumplek en ook een lekker ontspannen dagje langs het hek van de vliegbasis Leeuwarden. Alle cacheleggers bedankt voor het mogelijk maken van deze leuke hobby en het laten zien van mooie plekjes in jullie woonplaats.


Friese boerderij
Waardering Zwarte Pad (GC51HY8):
Moeilijkheidsgraad cache: 6
Cachelocatie: 6
Originaliteit: 7

Waardering Dekemastate (GC3BHY9):
Moeilijkheidsgraad cache: 7
Cachelocatie: 7
Originaliteit: 7



Waardering Rondje Jelsum (GC3RFN3):
Moeilijkheidsgraad cache: 7
Moeilijkheidsgraad route: 7
Cachelocatie: 7
Originaliteit: 7

Waardering Brugwijzers (GC305F4):
Moeilijkheidsgraad cache: 6
Moeilijkheidsgraad route: 7
Cachelocatie: 6
Originaliteit: 7


Poortgebouw Poptaslot
Waardering Poptaslot (GC2NQXG):
Moeilijkheidsgraad cache: 7
Moeilijkheidsgraad route: 7
Cachelocatie: 7
Originaliteit: 7

Waardering De brandweer van Marssum (GC45VKQ):
Moeilijkheidsgraad cache: 6
Cachelocatie: 6
Originaliteit: 6

Waardering 't Veen van veen naar wol en sigaar (GC4ZNEX):
Moeilijkheidsgraad cache: 6
Moeilijkheidsgraad puzzel: 7
Cachelocatie: 7
Originaliteit: 6



Geen opmerkingen:

Een reactie posten