zondag 26 april 2015

25 april 2015: Zeist en Utrechtse Heuvelrug

Slot Zeist
Zo af en toe moet ik op zaterdagmorgen het voetbalteam van mijn dochter rijden. Zo ook deze dag stond een uitwedstrijd op het programma tegen Jonathan uit Zeist. Meestal kijk ik ook op de kaart of er nog leuke geocaches in de buurt liggen. Deze keer geen tradi's maar twee korte multi's die samen binnen de tijd te doen waren. Dus nadat de dames waren afgezet was het even de benen strekken. Deze keer dus de multi's Hart van Zeist en Hernhutters. Een mooie wandeling door de omgeving van het Slot Zeist. De verschillende waypoints deed ik een beetje door elkaar, dus goed opletten welk waypoint het dichtst in de buurt was. Uiteindelijk lukte het me om zonder al te veel omwegen alle waypoints af te lopen. 

Het slot en de omliggende gebouwen zien er
erg mooi uit en geven Zeist een beetje een koninklijke uitstraling. Nadat alle waypoints waren berekend liep ik eerst naar het coordinaat van de Hernhutters en daarna naar Hart van Zeist omdat dat op de route naar Jonathan het meest logische is. Allebei de caches werden snel gevonden. Bedankt voor dit leuke rondje door Zeist. Nu kon ik de voetbalwedstrijd van mijn dochter gaan bekijken. Helaas werd deze door de thuisploeg met 2-0 gewonnen.


Monument 10 R.I. 
Nadat het voetbalteam weer terug in Veenendaal was ging ik later in de middag nog even op pad richting Leersum en Doorn. De serie van Team ThoroCatchers over de Tweede Wereldoorlog op de Utrechtse Heuvelrug was online gekomen en hij had hierover tijdens de voorbereiding contact met me gehad. Ik was dus erg benieuwd wat hij er van gemaakt had. De eerste waar ik naar op weg was was nr. 5 uit de serie in Leersum bij het monument voor de hier omgekomen soldaten van 10 R.I.. Zij zijn gesneuveld tijdens de terugtocht van de Grebbelinie richting Utrecht tijdens een vuurgevecht met SS-ers. Na even stilgestaan te hebben bij dit monument had ik al snel de cache in de gaten. Deze was mooi verzorgd en ik kon hier mijn naam in het boekje bijschrijven. Nu een klein stukje lopen naar de volgende uit de serie, nr. 6. Deze lag bij het monument ter herinnering van de 13 omgekomen verzetsmensen uit Leersum. Dit monument staat in de voortuin van het voormalige gemeentehuis van Leersum. Hier is bovendien een plaquette van het 10 R.I. te zien die tijdens een reunie in mei 1988 is onthuld. Het verzet op de Utrechtse Heuvelrug was erg actief. In de uitgestrekte bossen en de grote villa's waren veel mogelijkheden om onderduikers, wapens en zenders te verbergen. Helaas waren de Duitsers er erg op gebrand het verzet onschadelijk te maken en veel verzetstrijders verloren daarbij het leven. Op deze plek word een aantal van hen herdacht. Na even zoeken had ik ook hier al snel de cache in handen en kon ik hem loggen. Nu weer even terug naar de auto om drie caches uit de serie in Doorn te zoeken. 
De eerste in Doorn was nr. 1 van de serie. Deze ligt langs de doorgaande weg van de Grebbelinie naar West-Nederland en was snel gevonden. Nu weer verder de Rijksstraatweg af het dorp in. De volgende van de serie lag bij het monument bij het gemeentehuis van Utrechtse Heuvelrug. Toen ik hier aan kwam lopen was net Team Skansen aan het loggen. Ik kon het logboekje van hem overnemen en na het noteren van mijn naam weer netjes terugstoppen. Nu had ik de laatste cache van de serie in Doorn op het programma staan. Dit was nr. 8 over het werk van de zenders op de Utrechtse Heuvelrug. In het bosgebied waren verschillende zenders van het verzet actief om contact te leggen met de Geallieerden. Zeker in 1944/1945 was dit erg belangrijk. Op de Utrecthse Heuvelrug vond veel Duit militair verkeer plaats tussen Oost en West Nederland en het verzet hield alle troepenbewegingen op de Rijksstraatweg  24 uur per dag in de gaten en gaven dit door aan de Geallieerden in bevrijd Zuid Nederland. Ook in de buurt van de cache was een zender verborgen. Nadat ik mijn auto had geparkeerd liep ik het bos in waar ook hier Team Skansen al bezig was. Ik keek eens goed om me heen en liep rechtstreeks op de juiste plek af waar deze cache zich verborgen hield. Nu had ik mijn doel voor vandaag gehaald. De andere caches van de serie liggen redelijk dicht bij de A12 en zal ik de komende tijd doen op weg van werk naar huis. Team Thorocatchers bedankt voor deze mooie serie op belangrijke plekken in deze donkere periode van de Nederlandse geschiedenis. Bedankt voor het vele werk dat je hier in hebt gestoken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten