zondag 3 mei 2015

1 mei 2015: Geotour Garden of Amsterdam

GeoTour 18 Kockengen
Na een aantal caches in Laren, Blaricum en Hilversum eerder de afgelopen dagen was het vandaag tijd voor de grote GeoTour. Ik begon 's ochtens in Kockengen en hoopte dan de tour rond te maken en aan het einde van de dag in Huizen uit te komen en op tijd in Hilversum te zijn voor de geocoin. Na ene autorit zonder file kwam ik aan in Kockengen bij de molen. Dit leverde gelijk al een mooi Hollands plaatje op. Na even zoeken werd de cache al snel gevonden en gelogd. Ook het codewoord werd niet vergeten. 
GeoTour 18 Kockengen
GeoTour 16 Slot Loenersloot
Na nog even wat Hollandse plaatjes op het geheugenkaartje te hebben vastgelegd vervolgde ik de reis naar Breukelen aan de mooie Vecht. Hier lag de volgende cache bij buitenplaats Boom en Bosch. Na een korte wandeling door de tuin werd hier de cache blootgelegd. De derde cache van deze dag lag bij Slot Loenersloot. Dit slot is al in de 13e eeuw gebouwd. Na een korte wandeling door het park kwam ik aan bij de cache. Deze werd na even zoeken snel gevonden. 

In dit park zijn ook een paar kazematten te zien die tijdens de mobilisatie van 1939/1940 zijn gebouwd. Deze maakten deel uit van Fort Abcoude dat bij de Stelling van Amsterdam behoort. Omdat alles wat met de Tweede Wereldoorlog te maken heeft mijn interesse heeft werden deze kazematten ook nader bekeken. Daarna weer verder naar de volgende cache. Deze lag bij Vreeland aan de Vecht bij "De Willigen" een B&B met kaas- en ijsboerderij. Deze cache had de toepasselijke naam CHEESE. Toen ik daar aankwam had ik al snel door waar de cache was verstopt. Erg creatief gemaakt. Toen ik de cache had blootgelegd en gelogd kwam de eigenaar van de boerderij naar buiten voor een praatje. Hij vond al die cachers erg leuk. Ik besloot mezelf hier op een ijsje te trakteren. Op het terras aan de Vecht was het lekker rustig en de zon scheen lekker. Een prima dag dus om lekker te ontspannen. 
GeoTour 15 De Willigen
Na het lekkere ijsje ging ik verder met de GeoTour en deze bracht me bij Fort Kijkuit. 
Dit fort is onderdeel van de Nieuwe Hollandse Waterlinie en was bedoeld om de weg tussen Vreeland en Loosdrecht te verdedigen. Het stamt uit 1840 en is in 1935 aangepast met een pantserfront. Dat is vrij uniek voor Nederlandse forten. In dit fort lag een forse uitdaging op me te wachten. Na even zoeken kwam de cache te voorschijn en na het loggen koste het me door methodisch te werk te gaan en de beschrijving er bij te pakken een kleine 5 minuten om het geheel in elkaar te zetten. Blijkbaar komt de ervaring van tientallen IKEA producten in elkaar zetten hierbij goed van pas. Na het afsluiten van de ruimte liep ik naar de auto en de volgende cachers kwamen er al aangelopen. Ik wenste ze veel succes. De volgende halte voerde me langs de Loosdrechtse Plassen naar 's Graveland. Hier werden beide caches bij de Hilverbeek gevonden en gelogd. Na het noteren van de codewoorden ging het weer verder naar het GeoGamePark. Toen ik naar de cache toe liep kwamen er net twee cachers terug die min trackable op de foto wilde zetten. Ze hadden net deze cache gelogd en boden me aan om te helpen met het tevoorschijn toveren van deze cache met hun tools. Dat kon ik natuurlijk niet weigeren en dankzij hun hulp kon ik al snel deze cache loggen.  Het bleken pa0rkb en MMEtjes te zijn. De laaste had ik afgelopen week al ontmoet bij de Oude Spoorbaan in Hilversum. Na een leuk gesprek en de autoTB van pa0rkb op de foto te hebben gezet ging ik weer verder.
GeoTour 10 Fort Uitermeer

De volgende cache lag weer bij een fort van de Nieuwe Hollandse Waterlinie en de Stelling van Amsterdam. Meest in het oog springend is het torenfort. Het was bedoeld om de vesting Weesp en buurforten te beschermen. Daarnaast was het ook voor de  verdediging van een inundatiesluis. De cache werd snel gevonden en na even wat gedronken te hebben ging ik verder naar Weesp. Bij de Van Houtenkerk werd ook deze cache gevonden en weer op pad naar de volgende cache bij het Muiderslot. 
GeoTour 08 Muiderslot


Ik parkeerde de auto aan de rand van het stadje en liep langs de sluis en de vele afgemeerde schepen naar het Muiderslot. Hier was het erg druk bij de ingang van deze toeristische attractie, maar in een ongezien moment kon ik de cache hier toch snel pakken en loggen en vervolgens ongezien terugstoppen. Na weer een korte wandeling was ik terug op de parkeerplaats. Het volgende doel was Naarden. De eerste hier was Stadzigt, maar toen ik deze cache zag en de tijd besloot ik deze maar over te slaan. Bovendien kwamen er erg veel wandelaars voorbij, dus rustig prutsen zat er niet in. Dan maar op weg naar de Vesting. De eerste was in het Vestingmuseum. In het museum was een team al bezig de slotcode te kraken en na wat hulp kon het logboekje getekend worden. Inmiddels was er ook een derde team gearriveerd. 
GeoTour 06 Bastion Turfpoort
Nadat we gelogd hadden namen we nog een ijsje in het museumcafe voor de sticker en na wat praten over de leuke GeoTour gingen onze wegen uiteen. Ik ging nu naar het Weegschaalmuseum voor de cache hier. Dat betekende even rekenen, maar ook hier kon ik de code kraken. De eigenaar van het museum was erg benieuwd naar geocacen, dus na een korte uitleg was het hem wat duidelijker geworden. De volgende cache was Het Mouwtje. Deze lag in een mooi park in Bussum dat is ontstaan in de jaren 30 vanwege zandwinning voor de stadsuitbreiding van Amsterdam. Ook deze cache had geen geheimen en gaf zich snel gewonnen. Nu had ik nog drie caches in Huizen op het programma, maar gezien de sluitingstijd van de VVV in Hilversum ging alles krap worden. Gelukkig had ik een extra sticker, dus ik kon een cache laten zitten. De andere twee caches in Huizen werden redelijk vlot gevonden, maar om in de vrijdagmiddagspits van Huizen naar Hilversum te rijden is een avontuur op zich. Helaas was ik daardoor net om 17.10 bij de natuurlijk net gesloten VVV. Gelukkig werk ik in Hilversum, dus de coin ophalen na werktijd of in de pauze moet zeker lukken. In elk geval bedankt voor deze mooie ronde door de Gooi en Vechtstreek waarbij ik weer veel gezien heb en geleerd over deze prachtige streek van Nederland en de Nieuwe Hollandse Waterlinie. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten