zondag 7 juni 2015

6 juni 2015: Van Nijmegen naar Arnhem

Waalbrugcache
De eerste zaterdag van juni is traditioneel de EO Jongerendag. Ook dit jaar was ik weer van de partij. Rondom de Jongerendag had ik ook nog wat tijd vrijgemaakt voor een aantal geocaches in de omgeving. 's Ochtends begon ik met een aantal caches tussen Nijmegen en Arnhem rondom de Tweede Wereldoorlog. De eerste was de Waalbrugcache bij de Waalbrug bij Nijmegen. In september 1944 was dit de laatste brug die de geallieerden tijdens Market Garden konden veroveren, de rijnbrug bij Arnhem werd de legendarische brug te ver. Ik parkeerde mijn auto onderaan en wandelde een stukje naar de brug. Daar was het even voelen en al snel had ik de cache te pakken. Na het loggen snel de Waal over in het spoor van XXX Corps. 
Kapel "De Heuvel"
De eerstvolgende cache lg bij Kapel "De Heuvel". Deze kapel werd in 1946 ingewijd en is gebouwd ter herinnering aan de strijd in de herfst van 1944 om dit gebied op de Duitsers te veroveren na afloop van Market Garden en Nijmegen en het Waalbruggehoofd te versterken. Door Liberation Route is hier ook een luisterkei geplaatst. Meer over wat zich hier afspeelde is op deze website te lezen 

(informatie Liberation Route).  Bij deze kapel was het even zoeken maar uiteindelijk werd de cache snel gevonden. Vlak bij lag ook de cache "Het Liberation Monument" bij de Irish Guards brug en "De Vleugel". De brug is vernoemd naar de Irish Guards die hier in het najaar van 1944 zwaar hebben gevochten. Bij de brug was ook deze cache snel gevonden. Nu was het tijd voor de Jongerendag in het Gelredome.
Bij Liberation Monument De Vleugel
Toen ik klaar was was het nog licht genoeg om een paar extra caches te doen om deze mooie dag af te sluiten. Daarvoor ging ik naar Westervoort voor de Tour de IJssel. De eerste was nr. 8 bij het Liberation Monument. Ook hier lag een luisterkei van de Liberation Route. Hier werd in april 1945 een grote Britse troepenmacht geconcentreerd om de IJssel over te steken en Arnhem te bevrijden (informatie Liberation Route). Deze cache leverde ook geen problemen op en ik ging verder over de dijk waarbij achtereenvolgens 9 t/m 12 in een vlot tempo werden gevonden. Dit stukje van de route was erg mooi met goed zicht op een prachtige zonsondergang. Nu stond ik weer vlak bij de A12 en was het inmiddels 22.30 uur en werd het donker. Dus ik ging na deze mooie dag weer naar huis.
Zonsondergang bij Westervoort

Geen opmerkingen:

Een reactie posten