woensdag 16 september 2015

11 september 2015: Caches in Friesland

Vaak probeer ik geocachen te combineren met mijn andere hobby's. Omdat ik vandaag naar vliegbasis Leeuwarden ging om een aantal historische Zweedse straaljagers te fotograferen kon ik gelijk een aantal Friese gemeentes op de geocache kaart zetten. De eerste was "Even de bloemetjes buiten zetten" in St Annaparochie (Gemeente Het Bildt). Nadat ik mijn auto geparkeerd had vlak bij de bloemenshop was het al snel duidelijk waar de cache verstopt was. Nadat ik het logboekje had getekend ging ik verder naar de volgende cache. Dat was "Bunker Koehoal" in de gemeente Franekeradeel. Deze lag bij een Duitse bunker die is overgebleven van een FlAK stelling die hier in de Tweede Wereldoorlog was aangelegd. De bunker was gedeeltelijk in de dijk ingebouwd. Meer over deze bunker en de stelling kan je hier lezen: info site Bunker Koehoal  Nadat ik deze geocache had gelogd ging ik weer een stukje verder naar Harlingen. Hier lag een cache bij een herdenkingsmonument voor een neergestorte Halifax bommenwerper die in de Tweede Wereldoorlog werd neergeschoten door de Duitse Nachtjagd aas Helmut Lent die op Leeuwarden gestationeerd was. Na een korte wandeling werd de geocache gevonden. hij was echter uit de houder gevallen en lag in het gras. Na het loggen stopte ik hem weer netjes terug op zijn oorspronkelijke plek.
Bunker Koehoal
Nu even terug naar de vliegbasis omdat er een paar Italiaanse vliegtuigen in de lucht waren die binnenkort weer zouden landen. Nadat deze weer veilig op de grond stonden was het tijd om weer terug naar Veenendaal te rijden. Natuurlijk niet zonder onderweg nog een aantal caches te doen.
De eerste hiervan was in de gemeente Littenseradiel "Ulbe's Plakje" Deze werd snel gevonden zodat ook deze gemeente binnen was. Nu via twee caches bij herdenkingsmonumenten in de gemeente Weststellingwerf weer terug naar huis. De eerste hiervan lag bij een monument ter herinnering aan twee mensen die bij een beschieting door geallieerde vliegtuigen om het leven kwamen. Het tweede herdenkingsmonument was een stenen bank die op 5 mei 1995 is geplaatst ter herinnering aan 50 jaar bevrijding.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten