zondag 29 november 2015

28 november 2015: Veteranenlandgoed Vrijland

Veteranenlandgoed Vrijland
Al en tijdje stond het in mijn planning om naar Veteranenlandgoed Vrijland te gaan. Door tijdgebrek was het er nog niet van gekomen, maar deze mooie zaterdagmiddag oest toch maar even goed besteed worden. De parkeerplaat was leeg toen ik aankwam, dus ik had het landgoed voor mezelf. Ik begon met de multi, eerst in noordelijke richting naar de tradi en ondertussen de vragen van de multi op de route opgelost. De tradi was snel gevonden en gelogd. Wel was het logboekje vochtig. Ik kwam bij het noordelijkste puntje uit voor de vragen over Nederlands Indie en liep toen weer terug. het landgoed is erg mooi aangelegd met goede wandelpaden. De informatiepanelen onderweg zijn erg interessant om te lezen. Nu ging de route naar de zuidwestelijke hoek van het bos om de vragen op de informatiepanelen te beantwoorden. 
Kompasroos
Onderweg naar de laatste waypoints kwam ik langs de kompasroos die nodig was voor de letterbox. Hier werden de kompassen van de vleigtuigen van de Luftwaffe gekalibreerd. Deze lag langs de rand van de vliegbasis Deelen. De kompasroos is een restant van de Duitse Fliegerhorst uit de Tweede Wereldoorlog. Deelen was toen een belangrijke schakel in de nachtjagerverdediging en vlakbij lag de Grossgefechtsstand Diogenes waar de gevechtsleiding zat voor de nachtjagd in Nederland. Op het hoogtepunt waren op Deelen 110 vliegtuigen gestationeerd. Na zware bombardementen in augustus en september 1944 ter voorbereiding op Market Garden werd Deelen door de Duitsers opgegeven. Na de oorlog was Deelen in gebruik bij de Koninklijke Luchtmacht. Als vliegtuigspotter ben ik ook een paar keer bij Deelen geweest, o.a. in 1988 bij de vierin van het 75 jarig bestaan van de luctmacht in n 1994 toen bij de herdenking van 50 jaar Market Garden hier 12 C-130 Herculessen van de RAF waren voor de massale paradropping op de Ginkelse Heide. Op de kompasroos werd de peiling uitgevoerd en na een korte wandeling werd ook de letterbox gevonden. Nu de laatste vragen beantwoorden en nog even wat andere overblijfselen van de oude Fliegerhorst bekijken en als snel had ik de cache gevonden. Bedankt voor deze informatieve wandeling. 
Restanten Fliegerhorst Deelen
Na afloop ging ik nog even op zoek naar een cache bij het monument ter herinnering aan de crash van de Britse Lancaster bommenwerper R5551 ZN-V van het 106e squadron die in juni 1943 neerstorte na een luchtgevecht met een Duitse nachtjager van NJG 1. Meer over de missie en de cras van de R5551 is te lezen op deze site : De ondergang van de R5551. De plek van de crash wordt gemarkeerd door een monument en de cache was daar vlakbij verstopt. Deze werd snel gevonden en nu was het weer tijd om naar huis te gaan



Onderweg naar monument crash R555

Monument
.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten