zondag 3 januari 2016

31 december 2015: Onderduikershol Drie

Voor een Marktplaats deal moest ik even naar Harderwijk. Een mooie gelegenheid om in de regio een cache te doen. Gezien mijn interesse voor de geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog kijk ik altijd eerst in mijn opgeslagen caches of er een cache met dat onderwerp in de buurt ligt. Dat bleek de multi "Onderduikershol Drie" te zijn. In de Tweede Wereldoorlog was hier in de bossen een onderduikershol gegraven waar piloten en onderduikers een schuilplaats hadden. Het hol was tussen februari 1943 en juli 1944 in gebruik toen het werd ontdekt door de Duitsers. Nu is het onderduikershol weer in beeld gebracht met een aantal gekleurde palen die de locatie van het hol en de vluchtgang markeren. Na een korte wandeling door het bos was het even zoeken naar het juiste pad en op een gegeven moment stuitte ik op de eerste gekleurde paaltjes die de vluchtgang markeerden. Ik volgde deze paaltjes en stond even later bij het hol. Daar werd de opdracht uitgevoerd en na even rekenen was het weer kleine wandeling naar de locatie van de cache. Deze werd vlot gevonden en ik liet er een Travel Bug achter die ik al te lang in mijn bezit had. Daarna weer terug gelopen naar de auto en weer terug naar Veenendaal. Bedankt voor deze mooie cache in het Speulderbos.
Een leuke bijkomstigheid is dat ik door een cache te loggen op 31 december 2015 ook nog eens een "Goodbye 2015" souvenir heb verdiend van www.geocaching.com: 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten