zondag 28 februari 2016

26 februari 2016: Limburg

Rode Beek
Eigenlijk had ik deze dag gepland om een dagje te gaan vliegtuigspotten bij Geilenkirchen. Toen ik daar aankwam waren de vogels waar ik de reis voor had ondernomen al gevlogen, dus dan maar over op plan B: geocachen. Ik had natuurlijk wel een aantal caches opgeslagen en die deed ik als eerste. Mijn oorspronkelijke plan was om de vier gemeentes in Zuid-Limburg die nog wit waren ook groen te kleuren. Dit waren Onderbanken, Landgraaf, Heerlen en Meerssen. Daarnaast nog een tweetal Duitse caches vlak bij de vliegbasis. Die twee werden vrij vlot gevonden. Daarna een cache zoeken in de gemeente Onderbanken. Dat werd de Vleermuizenberg in het natuurgebied Rode Beek. Nadat ik mijn auto geparkeerd had wandelde ik naar de cache toe door het mooie natuurgebied. De cache werd vlot gevonden en daarna wandelde ik nog een stukje door dit gebied met mijn fotocamera.
Rode Beek
Daarna op pad naar de gemeente Landgraaf op de kaart te brengen door de cache Romeins Vrouwengraf. Op deze plek werd ooit een Romeins vrouwengraf gevonden. Nu staat er een beeldje. De bijbehorende cache was echter verdwenen. Wel lagen er wat blaadjes uit een logboekje rond de boom te slingeren. Jammer, maar in elk geval de CO even op de hoogte gesteld dat er waarschijnlijk wat mis is. Vervolgens onderweg naar Heerlen. Op de grens werd nog even de cache gevonden bij het monument ter herinnering aan een bombardement in de Tweede Wereldoorlog waarbij veel burgerslachtoffers vielen. Nu de gemeentegrens over naar Heerlen. Hier werd een cache gelogd uit de serie "Rondje GMS". Daarna was het een stukje rijden naar Meerssen waar het TB hotel van Naish1967 met een bezoek werd vereerd. Deze was leuk gemaakt en na het loggen keek ik even op de kaart.
Grazers bij Rode Beek
Verder in Midden en Noord Limburg miste ik ook nog een flink aantal gemeentes, dus maar even checken welke ik nog moest en of daar nog wat leuke caches lagen. De eerste was Roerdalen waar ik in Melick de cache bij een verlaten garage bezocht. Ook deze leverde geen problemen op. De volgende gemeente was Maasgouw dat ten westen van Roerdalen ligt. Toen ik de caches in deze gemeente bekeek ontdekte ik hier een aantal caches over de Tweede Wereldoorlog die niet op mijn bookmark list stonden. Dat werd dus mijn doel voor deze gemeente. Dit betroffen drie caches met de titel "Moed, toewijding en uiterste liefde 1, 2 en 3. Deze waren gelegd ter ere van Lance Corporal Eric Harden die een aantal gewonde Britse soldaten uit vijandelijk vuur redde. Hij kwam hierbij zelf om en werd postuum onderscheiden met het Victoria Cross. De eerste cache is gelegd op de plek waar hij is gesneuveld, de tweede bij een brug die naar hem is vernoemd en de derde ligt bij de oorlogsbegraafplaats in Nederweert waar hij begraven is. Alle drie de caches werden gevonden en altijd weer indrukwekkend om deze verhalen te lezen. Nadat ik de derde gelogd had was ik aangekomen in de gemeente Nederweert die nu dus ook op de kaart stond.
Monument Eric Harden
Monument Halifax Weert
Omdat de gemeente Weert ook vlakbij was werd hier ook maar een cache gedaan, zo vaak ben ik hier niet. Hier lag een mysterie bij een monument over een vliegtuigcrash in de Tweede Wereldoorlog die ik ooit had opgelost, dus die ook maar gelijk meegepakt. Weer zo'n indrukwekkende plek. Daarna moest ik weer naar het noorden om een cache van de serie fietstocht langs crashsites Leudal te doen. Nr. 18 uit deze serie lag het meest logische op mijn route, dus die werd met een bezoek vereerd. Deze lag bij de locatie waar een Vickers Wellington van het Tjechische 311 sqn was neergestort. Een keurig informatiebord vertelde het verhaal van het offer van de bemanning. De rest van deze serie staat nog op mijn verlanglijstje. Nu kon ik weer door naar de volgende gemeente, Peel en Maas waar de St. Annakapel in Helden met een bezoek werd vereerd. De cache werd snel gevonden en nu moest ik even een logisch vervolg aan mijn route bekijken. Ik zat nu ten westen van de Maas en de resterende gemeentes lagen op de andere oever, dus ik moest even een logische oversteek vinden. De volgende gemeente was Beesel tussen Venlo en Roermond in en alleen daar lagen bruggen om de Maas over te komen, maar dat betekende een flinke omweg. Ik koos dus voor de veerpont, een iets relaxtere oplossing. In Beesel ging ik op pad naar de cache "In de voetsporen van de hertog van Parma" Deze lag bij fort St. Brigitte, een schans uit de 80 jarige oorlog waar de Hertog van Parma de Maas over is gestoken. Ook deze leverde geen probleem op en na nog even van het uitzicht over de Maas te hebben genoten ging ik weer verder naar de gemeente Venlo. Deze werd met de cache Geloerveld op het gelijknamige industrieterrein op de kaart gezet. Dit was de minste locatie van vandaag, maar wel lekker dicht bij de A73 die ik voor de vervolgroute nodig had.
Maas bij Reuver
Ik moest nu nog twee gemeentes in Limburg om deze gemeente helemaal groen te kleuren. Dat waren Bergen en Gennep. Bergen werd met twee caches op de kaart gezet. eentje uit de Maasdorpen serie bij Well en "Operation Veritable" bij de ruine van kasteel Bleijenbeek. Dit kasteel werd tijdens het Britse offensief in februari 1945 gebombardeerd en nu rest er alleen nog maar een ruine.

Ruine kasteel Bleijenbeek
Nu op naar de laatste gemeente, Gennep. Deze werd op de kaart gezet met een cache uit de serie Duits Lijntje. Deze lag bij een oude stoomtrein die als monument was neergezet. De berekening voor het eindcoordinaat was vlot gemaakt en ook hier kon ik de cache goed vinden en loggen. Nu had ik dus de hele provincie Limburg op de cachekaart groen gekleurd. De tweede provincie na Utrecht waar ik in elke gemeente minimaal 1 cache heb gevonden. De totale score van vandaag was 19 gevonden cache in 15 gemeentes. Hiervan waren er 8 gerelateerd aan de Tweede Wereldoorlog. Kortom een leuke dag gehad in het zuiden van Nederland.





Oude stoomlocomotief Gennep




Geen opmerkingen:

Een reactie posten