maandag 28 maart 2016

25 maart 2016: Urk en Noord Veluwe

Ik moest even wat ophalen bij Camera Nu in Urk. Dat gaf mij een mooie gelegenheid om even deze gemeente op de kaart te zetten met een geocache. Sinds vorig jaar ben ik bezig om in zoveel mogelijk gemeentes minimaal 1 geocache gevonden te hebben. Uk was daar tot vandaag nog niet bij. Nadat ik mijn aankoop had gedaan was het een klein ritje naar het Coin Hotel. Deze werd vlot gevonden en gelogd. Daarna zag ik dat ook de serie Oorlogshelden in de polder hier vlak bij lag. De puzzels waren al lang geleden opgelost en nu ik toch in de buurt was gelijk maar even deze helden met een bezoek vereren. Ik begon bij nr. 4 ter ere van Han Stijkel. Deze verzetsheld werd op 4 juni 1943 geexecuteerd door de Duitsers. De cache was snel gevonden en gelogd, nu verder naar de volgende, dat was de cache voor de held van de slag in de Javazee, Karel Doorman. Na een kort ritje was deze ook goed te vinden en ging ik naar de volgende op de route. Dat was de cache voor het meisje met het rode haar, Hannie Schaft. Qua locatie vond ik deze de minste op een kruising van een aantal drukke wegen, maar goed, je wil toch deze serie compleet hebben. 
Na Hannie Schaft ging ik een stukje verder naar de cache ter ere van Johannes Post. Deze leverde wat zoekwerk betreft ook geen probleem op. Ik moest nu alleen nog Titus Brandsma en de Bonus, maar de meest logische route liep eerst naar de Bonus en daarna Titus Brandsma. Daarom ging ik in de auto even wat rekenen en al snel had ik een coordinaat voor WP1 staan dat mij wel logisch voorkwam. Voor WP1 en WP2 had ik het resterende getal nog niet nodig. Dus dan maar eerst de bonus pakken. Als het niet uitkomt kan ik altijd eerst nog doorrijden naar Titus Brandsma en dan terug naar de bonus. 
Molen "De Vlijt" Wapenveld
Bij WP2 aangekomen had ik de aanwijziging voor de cache snel in de gaten en hier had ik het getal van Titus Brandsma nodig voor de eindberekening. Ook hier weer een aanname tot het coordinaat logisch was en op het uitgerekende coordinaat uitgekomen had ik met behulp van de hint al snel de cache te pakken. Hierna kon ik op weg naar de laatste uit de serie, Titus Brandsma. Deze was even iets meer zoekwerk, maar geen groot probleem. Dit was een interessante serie over personen uit de Tweede Wereldoorlog met leuke puzzeltjes. Weer een hoop geleerd. Alle caches waren goed te vinden, al was de ene locatie net wat beter geschikt dan de andere, maar over het algemeen goed verzorgd.
Hierna ging ik weer naar huis, maar wel met een omweg omdat ik vier gemeentes op de kaart wilde zetten langs de A50. Achtereenvolgens Oldebroek, Hattem, Heerde en Epe.
Weersteen bij de molen
In Oldebroek werd "Dat Scheelt" in Wezep met een bezoek vereerd. Al snel had ik een dopje en een afgescheurd logpapiertje in de gaten, uit voorgaande logjes begreep ik dat een aantal cachers deze ook hadden gevonden, maar er waren ook recente logjes waaruit ik begreep dat de cache er wel degelijk lag, maar goed verstop. Dus nog even verder zoeken en al snel had ik hem te pakken. Keurig mijn naam op de logrol gezet en de gevonden dop op de koker gedaan. Daarna op pad naar Hattem waar de carpoolcache op de planning stond. Nu eens niet in het fietsenhok maar bij een historische plek, altijd interessant zo'n plek om te zien. Daar werd de cache snel gevonden. Na het mooie plaatsje Hattem doorgereden te zijn kwam ik in Wapenveld waar molen De Vlijt met een bezoek werd vereerd. De molen was gesloten, dus ik moest het doen met de alternatieve locatie. Daar werd de goed verzorgde cache snel gevonden en gelogd. Nu stond Heerde ook op de kaart. De laatste gemeente die ik wilde bezoeken was Epe. Hier was recent een nieuwe trail gelegd, dus daarvan werd de eerste meegepakt. Na een korte wandeling leverde deze ook weinig problemen op. Daarna kon ik weer op weg naar Veenendaal en had ik vijf nieuwe gemeentes waarmee de provincie Flevoland nu helemaal gevuld is en de provincie Gelderland op Zutphen na. Van de 394 gemeentes van Nederland heb ik er nu 218 op de kaart staan.
Alle cacheleggers bedankt voor de mooie caches van vandaag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten