dinsdag 12 april 2016

8 april 2016: Frisian Flag 2016 Arrivals


Na een afspraak die vroeg klaar was ging ik op deze vrijdag op pad nar Leeuwarden om de aankomst mee te maken van de deelnemende toestellen aan de oefening Frisian Flag 2016 in Leeuwarden. Er moesten vandaag Franse Mirage 2000's, Britse Tornado's, Belgische F-16's en Finse F-18's aankomen. Daarnaast zouden de Amerikaanse F-15 Eagles een lokale vlucht maken en werden nog een Finse en een Franse transportkist verwacht met materiaal. De parallelweg bij Jelsum stond al aardig vol geparkeerd toen ik aankwam maar ik kon nog een mooi plekje vinden voor mijn auto waarna ik mij installeerde op de oude spoordijk. Al snel stegen de Eagles op voor hun missie en arriveerden de Fransen. Na een kleine 1,5 uur keerden de Eagles weer terug, gevolgd door nog een aantal Franse Mirage's. Daarna kwam ook een Fins transporttoestel binnen, snel gevolgd door de eerste Britse Tornado's en de Finse F-18 Hornets. De volgende die zich aandienden waren Belgische F16's. Omdat er eentje een birdhit kreeg werd de landingsbaan versperd waardoor de rest van de Belgen op de kortere landingsbaan moesten landen. Omdat deze alleen met tegenlicht zijn te fotograferen kon ik ze er niet goed op krijgen. 
De baan was gelukkig weer vrij voor de Frane C.160 Transall. Deze maakte een erg spectaculaire nadering en draaide kort in voor de landing. Even later verscheen nog een trio Britse Tornado's.
Het weer was erg lekker om mooie foto's te maken. Af en toe zon en mooie wolken als achtergrond. Nadat alle kisten geland waren ging ik op pd om te geocachen in Friesland. Ik wilde een paar Friese gemeentes op de geocache kaart zetten. De eerste was Ferwerderadiel waar in Marum de cache SIK320 het doel was bij het oude station van Marum. Deze werd snel gevonden en nu ging ik op weg naar Dantumadiel waar ik een cahce logde bij een monument ter herinnering aan de oorlogsslachtoffers in Rinsumageest. Ook deze was goed te vinden en nu reed ik naar Dokkum voor een cache over Bonifatius die hier vermoord werd. In het park waar de cache lag maakte ik gelijk een paar foto's van de mooie voorjaarsbloeiers. Hierna had ik nog twee carpoolcaches op de planning staan in de gemeentes Tytjerksteradiel (Quattre-Bras) en Smallingerland (Drachten). Ook deze waren goed te vinden en hierna ging ik weer richting Veenendaal. Hieronder een paar mooie foto's van vandaag.
















Geen opmerkingen:

Een reactie posten