vrijdag 27 mei 2016

26 mei 2016: Belevingsvluchten Leeuwarden

Nadat maandagavond de beide F-35's waren geland op de vliegbasis Leeuwarden was het vandaag tijd voor de belevingsvluchten. Deze werden gehouden zodat de omwonenden van Leeuwarden en Volkel konden kennismaken met het geluid van de F-35 dat volgens geruchten veel harder zou zijn dan de F-16. In eerste instantie was ik van plan om naar Volkel te rijden, maar ik besloot om het toch op Leeuwarden te gaan proberen, daar heb je immers een prachtige spottersbult en dat vind ik toch een mooiere basis om foto's te maken dan Volkel.
Dus ik vertrok 's ochtends na de spits richting Leeuwarden waar ik rond 11.00 uur aankwam. Dat was ruim op tijd voor de eerste belevingsvlucht die gepland stond om rond 14.30 te vertrekken. De tijd werd gedood met wat lezen, social media en het fotograferen van de ochtendmissie F-16's en gesprekken met medespotters die ook in grote getalen op de vluchten waren afgekomen. Om 14.30 vertrok de F-35 voor de belevingsvluchten naar Volkel, samen met een F-16 zodat de omwonenden daar het geluid van beide toestellen konden vergelijken. Eerlijk gezegd vond ik het geluid bij take off wel meevallen. Het is iets donkerder terwijl de F-16, zeker bij het taxieen een hoog snerpend geluid heeft. Waarschijnlijk speelt ook mee dat de F-35 niet met afterburner startte en de F-16 dat vrijwel altijd wel doet.
Terwijl de beide toestellen bij Volkel bezig waren was het wachten op de middagmissie en toen die weer binnenkwam was het even later tijd voor de belevingsvluchten op Leeuwarden. Beide toestellen maakten een paar approaches en vlogen circuitjes van beide kanten zodat aan beide kanten van de start- en landingsbaan het geluid van zowel de start als de landing kan worden vergeleken. Kortom verschillende mogelijkheden om dit toestel mooi op de foto te krijgen. Mijn conclusie is dat het geluid bij start en landing niet zo heel veel verschilt van de F-16. Het is wat lager en zwaarder en houd wat langer aan, maar zeker niet zo'n irritant hoge pieptoon als de F-16. Hierbij een paar foto's van deze mooi lelijke kist.


















Geen opmerkingen:

Een reactie posten