dinsdag 14 juni 2016

9 juni 2016: Spottersdag Luchtmachtdagen Leeuwarden

Traditiegetrouw mogen leden van Spottersverenigingen de dag voor de Luchtmachtdagen aanwezig zijn bij de aankomst en repetities van deelnemende vliegtuigen en demonstratieteams. Ook dit jaar was ik weer van de partij in Leeuwarden. Om 7 uur moesten we ons al melden op de parkeerplaats van het WTC, Dus dat was vroeg op staan en om 5 uur al in de auto zitten. Na registratie was het wachten op de bus die ons naar de basis zou brengen. Toen ik me eenmaal geinstalleerd had was het wachten op de eerste vliegtuigen. Dat waren de Black Cats van de Britse Royal Navy. Vervolgens een aantal vrachtkisten met onderhoudspersoneel en materiaal. Daarna was het de beurt aan de Patrouille de Suisse met hun F-5 Tigers. Toen deze geland waren oefenden de Turkish Stars met hun ex-KLu NF-5'en hun demo. Het zag er strakker uit dan andere jaren dat ik ze heb gezien. Vervolgens kwamen nog meer toestellen binnen waaronder een Amerikaanse C-17 die een spectaculaire overhead break maakte. Inmiddels kwam het eindtijdstip van 16.00 uur aardig dichtbij. Nadat de Frecce Tricolori klaar waren met hun repetitie maakte de Patrouille de Suisse zich klaar voor hun show. Nadat ze opgestegen waren vertrok ik weer met de bus naar de parkeerplaats. In de bus hoorde ik van de crash van een van de toestellen van de Patrouille de Suisse. In de bu sloeg gelijk de stemming om. Wat een leuke dag was eindigde toch een beetje met een domper. Gelukkig waren er geen doden en had de piloot zich met zijn schietstoel kunnen redden. Hieronder een paar foto's van deze mooie zonnige dag.



















Geen opmerkingen:

Een reactie posten