zondag 21 augustus 2016

15 augustus 2016: Avondrondje foto's

Groeperkade
Op deze mooie zomeravond had ik nog even zin om met mijn camera op stap te gaan. Het zonlicht was mooi zo net voor zonsondergang, dus ik wilde profiteren van het gouden uurtje, waarin het licht minder fel is en wat zachter voor mooie foto's. Ik had een paar plekken in gedachten waar mooie foto's gemaakt konden worden, met name rond Renswoude en daarnaast wilde ik nog even kijken aan de kop van de Slaperdijk hoe de heide daar bloeide. Eerst ging ik naar het Werk aan de Daatselaar ten noorden van Renswoude. Dit is een oude versterking van de Grebbelinie die is gebouwd om een sluisje te verdedigen dat in tijd van oorlogsdreiging gesloten kon worden om het terrein voor het fort onder water te zetten. Het Werk aan de Daatselaar is gebouwd op het punt waar de Groeperkade en de Slaperdijk samenkomen. Hier kon ik een paar leuke foto's maken en daarna ging ik naar de Linie van de Juffrouwwijk en de Batterij aan de Schalm. Ook dit zijn twee versterkingen in de Grebbelinie die dienden ter afscherming van de Emminkhuizerberg en de spoorlijn Utrecht - Arnhem. Dit waren punten waar een vijand eventueel de Grebbelinie zou kunnen doorbreken omdat ze hoger lagen en inundatie geen zin had. Ook hier was het licht in dit gouden uur net voor zonsondergang erg mooi. 
Nadat ik hier een klein half uurtje had gefotografeerd te hebben wilde ik nog even naar de andere kant van de Slaperdijk bij het Amerongse Bos. Hier was heide en ik wilde even zien of die hier ook al bloeide en mogelijk bij zonsondergang te fotograferen was. Ik had nog 20 minuten tot zonsondergang, dus dat was even een snelle verplaatsing en na een korte wandeling stond ik bij de zandverstuiving waar ook een mooi uitzicht over de heide was. Doordat je hier naar het westen kijkt heb je tegenlicht bij foto's, maar met wat spelen met de lichtinstellingen van de camera en de beschikbare filters was er toch nog redelijk wat van te maken. Ook de nabewerking via Lightroom kon nog aardig wat verbetering brengen, maar toch was het niet helemaal wat ik er van gehoopt had. Wel zag ik een hele mooie zonsondergang, dus dat maakte veel goed. Al met al was het toch een geslaagde fotoavond.
Werk aan de Daatselaar
Linie van de Juffrouwwijk
Linie van de Juffrouwwijk
Linie van de Juffrouwwijk
Linie van de Juffrouwwijk
Slaperdijk
Slaperdijk
Slaperdijk
Slaperdijk

Geen opmerkingen:

Een reactie posten