donderdag 25 augustus 2016

19 augustus 2016: War Relics

Monument Werkkamp Twilhaar

Nadat ik even een ritje naar Rouveen had gemaakt ging ik nog even een dag geocachen in de omgeving. Het doel was de War Relics serie in de omgeving Hellendoorn - Rijssen. Dit is een serie waarin verschillende monumenten en restanten van de Tweede Wereldoorlog worden getoond. Onderweg van Rouveen naar de eerste van de serie deed ik eerst een paar oppikkers langs de route om gemeentes op de cachekaart te zetten. Dat waren achtereenvolgens Hardenberg, Ommen, Dalfsen en Raalte. Hierna ging ik op pad naar de eerste die ik van de serie wilde doen in Haarle (gemeente Hellendoorn). Deze lag bij een monument ter herinnering aan de crash van een Britse Halifax bommenwerper op 5 januari 1945. Hierbij kwam de piloot om het leven en werden twee bemanningsleden krijgsgevangen gemaakt. De andere 4 bemanningsleden konden op tijd ontsnappen en hebben ondergedoken gezeten. Bij het monument werd de cache gevonden. Het openkrijgen was punt 2 want daarvoor moest een kleine veldpuzzel worden opgelost. Toen ik doorhad wat de bedoeling was had ik de cache vrij snel open en kon ik het logboek tekenen. 
Werkkamp Twilhaar
Daarna door naar de volgende van de serie bij het monument voor werkkamp Twilhaar. Hier hebben in de Tweede Wereldoorlog eerst Joden gezeten die later gedeporteerd werden naar Westerbork en verder. Daarna werden er mensen ondergebracht uit de kuststreek die daar waren verdreven vanwege de bouw van de Atlantik Wall en streekbewoners waarvan het huis bij een bombardement was vernietigd. Een aantal verhogingen in het terrein geven aan waar de barakken stonden en ook de toegangspoort en een aantal hekwerken staan er nog. De cache was snel gevonden op deze indrukwekkende plek en kon ook dankzij de aanwijzing vlot worden geopend. Na het loggen en alles weer netjes in orde maken bekeek ik nog even het monument van het Werkkamp. Daarna liep ik weer terug naar de auto voor de volgende cache. Deze was vlak bij het informatiecentrum Sallandse Heuvelrug op de plek waar een lanceernrichting voor V1 raketten is aangetroffen. Ook deze cache was vlot gevonden en snel geopend, weer een creatief openingssysteem.
Werkkamp Twilhaar
Nu ging ik op pad naar de cache bij het Memorymuseum in Nijverdal. Daar aangekomen had ik al een vermoeden waar ik de cache zou kunnen vinden en na een korte inspectie van het object viel me de cache snel op. Deze gepakt en gelogd en weer verder naar de volgende. Helaas had ik te weinig tijd om het museum te bekijken, maar dan heb je wat om voor terug te komen. Nu even kijken wat de volgende uit de serie zou worden. De caches op de Sallandse Heuvelrug waren een aardig stukje wandelen en daarvoor had ik helaas te weinig tijd beschikbaar, dus maar verder met de anderen uit deze mooie serie. De volgende werd nr. 1 bij de crashplek waar op 24 september 1944 een Lancaster bommenwerper neerstortte. Bij het monumentje had ik de cache snel in de gaten en de meegebrachte tool bleek goed te werken. Nadat ik doorhad wat de bedoeling was had ik de oplossing snel te pakken en opende de cache zich. Ook deze was weer creatief en goed verzorgd. Een paar honderd meter verder lag de volgende die ik van deze serie wilde doen, nr. 2 uit de serie bij de crashplek van een Halifax bommenwerper. Hier moest ik even zoeken wat de bedoeling was om de behuizing open te krijgen. Na een paar pogingen besloot ik het te proberen met een eigen tool en toen had ik hem vrij snel open. Hoe weet ik nog steeds niet, maar het is gelukt. Ook deze kon gelogd worden en weer netjes afgesloten. 
Restanten V1 Lanceerinrichting
Restanten V1 Lanceerinrichting
De laatste voor vandaag lag bij de lanceerinrichting van V1 raketten. Hier waren de verschillende betonnen overblijfselen nog goed zichtbaar. Na even zoeken vanwege een zwabberende GPS had ik de cache gevonden en dankzij de beschrijving in de listing kon ik deze openen, loggen en weer sluiten. Erg mooi gemaakt al lag hier het sluitmechanisme wel los. Nu was het weer tijd om naar huis te gaan, maar ik kom zeker nog een keer terug voor de rest van deze mooie serie. Ome Jan bedankt voor het laten zien van deze bijzondere plekken en succes met het onderhoud van je creatieve caches.










2 opmerkingen:

  1. Beste Bert, via de logjes van de War Relics caches kom ik op je blog en wat is het leuk om dit zo te lezen hoe jij dit alles ervaart. Het inspireert mijzelf als fotograaf weer om ook dit soort korte reisblogs te maken. Ik kan je dan ook de multicache GC1JJBQ aanraden om te doen. Dit is eigenlijk de bonuscache van de War Relics serie en brengt je bij heel veel historische plekken. Verder is er nog een mooie multicache bij Elspeet, Sporen aan de hemel GC1D677. Succes met je blog , hartelijke groet Ome Jan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Jan,
      Bedankt voor je reactie en leuk om te horen dat het je zelf ook weer motiveert. De andere caches van de War Relics serie kom ik zeker nog een keer doen.

      Groeten,
      Bert

      Verwijderen