donderdag 4 augustus 2016

26 juli 2016: De Slag bij Nieuwpoort 2

Observatiepost Pervijse
De rest van de familie wilde een rustige vakantiedag, dus ik ging op pad om vandaag de serie "Slag bij Nieuwpoort" af te ronden. Hier was ik al eerder mee gestart (zie link) en vandaag dus de rest van de serie. Ik begon in Pervijse (GC4DY3E), omdat deze het verst verwijderd was van de bonus en ik op deze manier steeds dichter naar de bonus kon toewerken. Bij het monument werden de namen gezocht en de letters geteld en vervolgens reed ik een stukje met de auto naar het volgende waypoint. Ook hier werden de benodigde getallen verzameld voor het eindcoordinaat dat van hieraf nog een klein stukje lopen was. Tijdens de wandeling passeerde ik nog de oude observatiepost bij Pervijse. Nadat ik deze had gefotografeerd was het nog een klein stukje naar de cache. Deze werd na even zoeken gevonden. 
Langs de Frontzate
Nu even kijken op de kaart wat het meest logische vervolg was. Het volgende doel was de Frontzate. Dit is een fietsroute die is aangelegd op de spoorbedding van de spoorlijn Diksmuide - Nieuwpoort. Nadat het front langs de IJzer op sommige plekken door de Duitsers was doorbroken trok het Belgische leger terug op deze spoorlijn die vervolgens een groot deel van de Eerste Wereldoorlog de frontlinie vormde. Hier zocht ik eerst de de cache van de serie Rondje Vlaanderen in de gemeente Diksmuide (R.V. 5.14 Diksmuide, GC539KR). Dit was even een kleine survival door de brandnetels, maar uiteindelijk toch gelukt. Hierna was het een klein stukje rijden naar de volgende cache langs de frontzate. 
Observatiepost Ramscapelle
Verbroedering
Deze heette ook "Slag bij Nieuwpoort: Frontzate" (GC4EEMA). IK parkeerde de auto in Ramscapelle en liep naar deze cache toe. Nadat ik deze gelogd had liep ik weer terug waarbij ik op weg naar de auto gelijk langs het eerste waypoint van "Slag bij Nieuwpoort: Ramscapelle" (GC4E9KJ). Deze was bij het tation van Ramscapelle langs de oude spoorlijn. Deze werd versterkt en als observatiepost gebruikt. Bij deze observatiepost was ook een monument dat herinnerde aan een kerstbestand waarbij men gezamenlijk Kerst vierde. Hier werden de vragen vlot beantwoord en nu was het even weer een stukje rijden naar een monument ter herinnering aan de bevrijding van Ramscapelle door Franse troepen. Hier was het even tellen, maar ook dat leverde de juiste getallen op en na weer even rekenen kon ik op weg naar de Belgische oorlogsbegraafplaats. Deze was snel gevonden en de gevraagde gegevens waren ook goed te vinden aan de hand van de plattegrond. Nu had ik alle getallen voor deze cache en ging ik op weg naar de eindcache. Die werd ook vlot gevonden en gelogd. De volgende cache uit de serie, bij de Britse begraafplaats was offline, dus gelijk maar door naar de volgende. Dit was Slag bij Nieuwpoort: St. George (GC4D7Q1). Bij de gedenkzuil werden de eerste getallen gevonden en na wat rekenwerk kwamen we bij het tweede waypoint bij de Uniebrug over de IJzer. Ook hier was hard gevochten in de Eerste Wereldoorlog en bij dit monument werden de laatste getallen voor deze cache verzameld en was het nog een klein stukje naar het eindcoordinaat.
Demarcatiesteen Ramscapelle
Ik had nu op een na alle getallen verzameld voor de bonuscache om de serie mee af te sluiten. Met wat logisch denken, rekenen en de uitgerekende coordinaten uitzetten op de kaart kwam ik op een aannemelijk startpunt voor de bonuscache. Hier aangekomen bleek mijn aanname te kloppen en kon ik de eerste getallen noteren. Nu was het even doorrijden naar het volgende waypoint bij het monument voor koning Albert I. Ook hier werden de gevraagde gegevens verzameld en het volgende coordinaat berekend. Ik ging nu op weg naar de ganzepoot. Hier komen verschillende afwateringskanalen samen en dit is ook het punt waar alle sluizen werden geopend om de IJzrstreek onder water te zetten om de Duitse opmars te stoppen. Op verschillende punten werden hier de overige getallen verzameld en na weer een stukje verder rijden en een kleine wandeling stond ik op het laatste waypoint. Hier werden de laatste getallen verzameld en na nog een klein stukje lopen had ik de eindcache in handen. De Slag bij Nieuwpoort was gestreden. Een mooie serie waarbij ik een hoop wijzer ben geworden over de zware strijd die hier is geleverd. Malstjes bedankt voor het laten zien van deze gedenkwaarige locaties en de moeite die in alle research voor deze serie is gaan zitten. Hierbij nog een paar foto's van mijn tocht langs de IJzer.


Bevrijdingsmonument Ramscapelle


Belgische erebegraafplaats
Belgische erebegraafplaats

Ganzepoot

Monument Koning Albert I

Geen opmerkingen:

Een reactie posten