maandag 29 augustus 2016

27 augustus 2016: Geocachen in Drenthe

Vlag van Drenthe



Voor vandaag had ik een rondje Drenthe gepland. Deze keer niet voor de mooie natuur maar alleen om de provincie volledig op de cachekaart te zetten en in elke Drentse gemeente minimaal 1 geocache gevonden te hebben. Op zich is dat prima te doen via de A37, N34, en de A28, dus thuis had ik al een mooie route via deze wegen uitgestippeld die me door alle gemeentes bracht. Het werden vooral simpele oppikkers op carpoolplaatsen en langs doorgaande wegen. Ik begon in de gemeente Hoogeveen waar ik in Hollandscheveld op zoek ging naar "De Propellor" Helaas was deze vanwege een jaarmarkt onbereikbaar, dus maar een alternatief. Dat werd Rontie met 't ontie #1 (GC6F5DA). Dit was een klein stukje met de auto en daarna een korte wandeling. Hierna had ik de cache al snel in handen en kon ik verder naar de gemeente Coevorden waar ik een cache van de serie Rondje Erm op de planning had (nr. 6 GC64BDA). Deze had ik rij snel in de gaten en met mijn magneetstok kon ik deze mooi te pakken krijgen. Vervolgens door naar de gemeente Emmen voor de Emmense Carpool Cache op herhaling (GC3P24Y). Ook deze leverde geen problemen op en ik kon bijna bovenop de cache parkeren. Hierna op weg naar de volgende gemeente, Borger-Odoorn. Als kind vierde ik hier vaak vakantie met ons gezin, dus veel herinneringen aan deze streek. Nu was ik op weg naar de Carpoolcache Borger (GC1TQ67), ook langs de N34. Dankzij de hint was deze ook snel gevonden. 
De planning ging erg voorspoedig en na een blik op de kaart besloot ik om er naast de geplande Drentse gemeentes ook nog 3 Groningse gemeentes Stadskanaal, Pekela en Veendam aan het rijtje toe te voegen. Een blik op de kaart leverde in deze gemeentes drie eenvoudige caches op die vlak bij een route lagen die me weer terug in Drenthe zou brengen in de gemeente Aa en Hunze die ik volgens de planning na Borger-Odoorn zou doen. De eerste cache was in de gemeente Stadskanaal bij het fietsknooppunt 47 (GC56DQV). Daar aangekomen parkeerde ik mijn auto in een parkeerhaven en na een korte wandeling had ik de cache in handen.  Vervolgens kwam ik tot de ontdekking dat ik mijn pen in de auto had laten liggen, dus weer even terug wandelen en na het loggen kon ik de cache weer terugstoppen. In Pekela ging ik op zoek naar de cache Solidius (GC4WHXW) op een industrieterrein. Voordeel was dat het er nu rustig was en ik snel kon zoeken, dus geen problemen hier. De laatste Groningse gemeente voor dit moment was Veendam, hier bezocht ik Yucca (GC1EHCD) in een voortuintje. Het was even wachten tot de buren de boodschappen naar binnen hadden gebracht en na even rondkijken had ik de cache te pakken. Weer een snelle actie. 
Nu weer terug naar Drenthe. Helaas lag de geplande cache voor Aa en Hunze niet op de nieuwe logische route, dus ik moest even op zoek naar een andere. Dat werd Zicht op de Hondsrug #6. Deze lag op een mooie rustige plek en een korte wandeling gaf me mooi de gelegenheid om even de benen te strekken. Ook hier geen probleem en ik kon nu op pad naar het noordelijkste deel van de route in Tynaarlo, Haren en Noordenveld. In Tynaarlo vond ik de carpoolcache bij de A28 (GC1NV9E). Dat duurde even, maar uiteindelijk zag ik toch iets dat opviel en afweek van andere objecten op de carpoolplaats. 

Nu de Groningse gemeente Haren op de kaart zetten met Welkom in Haren 8 (GC4WQZJ). Vlak bij de afrit van de snelweg dus ook vlot gevonden. Nu op naar de gemeente Noordenveld. Hier wilde ik weer een cache bij een fietsknooppunt loggen. DEze keer knooppunt 22 Heideweg (GC4YF5J). Even wachten op een paar fietsers die op een bankje zaten te rusten en daarna had ik ook deze cache snel te pakken. 
De volgende cahce die ik op de planning had staan lag in Assen. Deze gemeente had ik al, maar in dit weekend kon een souvenir van Groundspeak verdient worden door een mysterycache te loggen. Hiervoor leek me de challenge 50 souvenirs (GC4RPH3) wel geschikt. Ik had inmiddels 75 souvenirs, dus aan de voorwaarden voldeed ik ruimchoots. Bij de cache aangekomen was het even zoeken, maar al snel had ik hem in handen en kon ik deze challenge loggen en het souvenir veilig stellen. Nu had ik alle drie de souvenirs van de maand augustus verdiend en dus nog een vierde extra. 
The International Cache of Mystery       Mission GC Accomplished
Inmiddels was het tijd om richting Veenendaal te rijden. Er ontbrak nog 1 gemeente, Midden-Drenthe die ik op de terugweg via de A28 op het oog had met de Tweede Herrezen Carpoolcache in Beilen (GC4EVRJ). Net als de andere caches van vandaag leverde ook deze geen problemen op en met 13 caches gelogd en 12 nieuwe gemeentes reed ik weer terug naar Veenendaal. Een leuke dag om een keer te doen, niet voor de bijzondere caches, maar om gewoon een flink stuk Nederland op de cachekaart te zetten. Drenthe staat zeker nog op de planning voor een dagje mooie multi's in de natuur.
Wapen van de gemeente HoogeveenWapen van de gemeente CoevordenWapen van de gemeente EmmenWapen van de gemeente Borger-OdoornWapen van de gemeente StadskanaalWapen van de gemeente PekelaWapen van de gemeente VeendamWapen van de gemeente Aa en HunzeWapen van de gemeente TynaarloWapen van de gemeente HarenWapen van de gemeente NoordenveldWapen van de gemeente Midden-Drenthe

Geen opmerkingen:

Een reactie posten