maandag 12 september 2016

10 september 2016: Oldtimertreffen 2016 Hahnweide


Afbeeldingsresultaat voor oldtimertreffen hahnweide 2016



Na 5 jaar wachten was het eindelijk weer zover en kon ik naar het Oldtimertreffen op de Hahnweide. In 2011 was ik hier voor het eerst geweest en toen vond ik de fly in van meer dan 300 historische vliegtuigen geweldig om mee te maken. Het treffen wordt gehouden op de Hahnweide bij Kirchheim unter Teck, vlak bij Stuttgart. Dat betekende dus midden in de nacht om 2.00 uur vertrekken, maar dat had ik er wel voor over. Historische vliegtuigen tegen een prachtige achtergrond van een heuvelachtig landschap. 
AN.2 in het eerste zonlicht
Na een voorspoedige autorit van een kleine 5 uur arriveerde ik rond 7.30 uur bij de Hahnweide. Van 7.00 tot 9.00 uur mogen toeschouwers langs de flightlines lopen om de toestellen te fotografen. Zeker net na zonsopkomst in het gouden uur is dit erg mooi om ze met mooi licht op de foto te zetten. Door de vele aanwezigen is het wel een uitdaging om een vliegtuig er zonder mensen op te kunnen zetten.
Hawker Hurricane
Zonder brandweerondersteuning geen vliegshow
Nadat ik daar een kleine drie kwartier had rondgelopen ging ik een mooi plekje zoeken. Ik liep daarvoor zover mogelijk naar het oosten. Je staat dan eigenlijk al weer buiten het vliegveld bij het hek. Daar loopt het pad iets omhoog waardoor je eigenlijk neerkijkt op de vliegtuigen die hier starten of landen. Vliegtuigen die aanvliegen voor de landing kan je daar mooi fotograferen met de heuvels en de burcht Teck op de heuveltop in de achtergrond. Het was hier vanzelfsprekend al druk met fotografen, maar er was nog een mooi plekje te vinden waar ik me installeerde. Vanaf 9.00 uur ging het los met eerst de fly in van een groot aantal toestellen en vervolgens de vliegshow met veel historische vliegtuigen. Omdat Hahnweide een van oorsprong een zweefvliegveld is namen (historische) zweefvliegtuigen een grote plaats in. Daarnaast was er een Zwitserse Ju.52 en 2 An.2's waarmee rondvluchten werden gemaakt en die af en aan vlogen. Verder hoogtepunt van de fly in was de aankomst van een OV-10 Bronco. Daarna begon de vliegshow met vele hoogtepunten waaronder de Spitfire, Me.262 en een PZL.106 Kruk sproeivliegtuig. Deze deed een demonstratie van het sproeien van water en het blussen van een bosbrand. Dat vond ik ook spectaculair om te zien.
Bij de aankomst van drie warbirds uit Frankrijk rakte de P.51 Mustange met zijn wielen een verhoogd landweggetje dat net voor de landingsbaan liep. Daardoor wiebelde hij flink tijdens de landing, maar verder verliep de dag zonder incidenten.
's Middags gaf de OV-10 Bronco ook nog een demonstratie. Ook werd er nog een demo gevlogen door twee MD.312 Flamants uit Frankrijk. Omdat het nog een flinke reis naar huis was ging ik rond 17.00 uur weg van de Hahnweide waarbij ik natuurlijk nog wel even een geocache logde die vlak bij de parkeerplaats lag. Deze werd zonder uitgebried zoeken snel gevonden. Hierbij nog een paar foto's van deze mooie vliegshow.






























2 opmerkingen: