vrijdag 14 oktober 2016

11 oktober 2016: Dagje Twente

Na een tamme septembermaand qua caches had ik voor deze dag weer gepland om op pad te gaan. Deze keer was Twente het doel. Een mooie streek met veel natuurschoon en leuke plekken. Ik had vooral caches op de planning staan bij (water)molens. Ook daarvan lagen er veel. Helaas was het weer niet geweldig, maar dat kon me vandaag niet tegenhouden. De eerste cache op het lijstje was de virtual Vallende Ster (GCKGD6). Hiervoor moest op een bepaalde locatie een foto gemaakt worden om deze te kunnen loggen. Met wat rekenwerk en zoeken op internet kwam ik uit op de plek die ik van een aantal andere foto's herkende. Een hele bijzondere locatie waar je de mystieke sfeer kan proeven. Nadat ik hier de foto had gemaakt ging ik op weg naar de eerste watermolen, bij Havezathe Herinckhave (GC49KPD).
Watermolen Herinckhave
Nadat ik mijn auto had geparkeerd was het een korte wandeling naar de watermolen en daar kon ik op het informatiebord de getallen vinden die nodig waren voor de projectie. Nadat ik naar het geprojecteerde coordinaat was gelopen had ik daar al snel een mooie kist in handen en kon ik het logboekje tekenen. Nu ging ik op weg naar drie korte multicaches vlakbij Vasse en Mander, de molens van Bels (GC4A3NQ), Frans (GC4A3P2) en de Mastmolen (GC4A3QA). Bij elk van deze molens lag een cache en voor de codes van de caches moesten bij elke molen een aantal vragen beantwoord worden. Het lukte me om de vragen goed te beantwoorden en zo de codes te krijgen. Bij Bels was er vanwege een aanstaande verbouwing alleen een logboek en had ik de code niet nodig en bij Frans had ik wel de goede code, maar kon ik het slot niet open krijgen. Na overleg met de CO mocht ik deze toch loggen. Daarna stond de Mastmolen op de planning. Deze liet zich met de code wel openen en de cache was erg mooi gemaakt. Bijzonder bovendien dat deze molen zonder direct toezicht gewoon open is en te bezichtigen. Deze mooie cache logde ik en na hem weer goed afgesloten te hebben ging ik weer verder op pad naar de volgende molen. Deze drie molens waren erg mooi om te doen, een prachtige locatie in een mooi stukje Nederland. Hierna ging ik op weg naar Denekamp voor de St. Nicolaasmolen (GC48E4T) en de watermolen van Singraven (GC48DWQ). Bij de St. Nicolaasmolen was het rustig en had ik al snel de cache te pakken. Daarna doorgereden naar de watermolen van Singraven. 
Molen van Frans
Dit is ook weer zo'n mooi plekje, veel water en bos een historisch gebouwencomplex. De molen stamt al uit de 15e eeuw en is zowel oliemolen, graanmolen als zaagmolen geweest Ook nu wordt er nog regelmatig hout gezaagd. Helaas was de molen dicht, dus moest ik het met de cache aan de buitenkant doen. Na het loggen nog even een rondje gewandeld en verschillende mooie foto's gemaakt. Na dit molengeweld was het even tijd voor wat afwisseling in de gemeente Oldenzaal waar ik een cache logde bij het treinstation (GC2QGMK). Deze leverde geen problemen op en even later stond ik bij Wissinks Molen in Usselo (GC2Y11M). Deze standerdmolen stamt uit 1802 en is de enige standerdmolen in Overijssel. Ook hier werd de cache al snel gevonden en nu ging ik op weg naar mijn laatste voor vandaag, bij molen de Korenbloem in Haaksbergen (GC47WRC). Ook deze leverde geen problemen op, in tegenstelling tot de laatste twee caches die ik wilde doen,de Twickeler houtzaagmolen (GC49JQD) die door schilderwerkzaamheden onbereikbaar was en de Noordmolen (GC49JQA) waar ik ook tevergeefs heb gezocht, maar niets gevonden. Daarna maar weer terug naar huis. Het was een erg leuke dag in Twente en ik heb weer veel leuke plekjes gezien dankzij het geocachen. Alle leggers bedankt voor het mogelijk maken van deze leuke hobby.
Mastmolen



Landgoed Singraven

Watermolen Singraven

Watermolen Singraven

Wissinks Molen

Bij de Noordmolen

Noordmolen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten