zondag 10 augustus 2014

4 augustus 2014: De stadsmuren van Maastricht

Onze Lieve Vrouwewal
Een dagje Maastricht is altijd leuk en mooi om te doen. Vandaag gingen de dames shoppen en ik begon aan een mooie multi over de stadsmuren van deze parel van Limburg. Met de bouw van de muren werd al in de 13e eeuw begonnen en in de loop van de eeuwen werden de muren steeds verbeterd en aangepast aan nieuwe methoden van oorlogvoering. Veel van de oude muren is nog intact of gerestaureerd en langs de Jeker liggen ook nog een paar watermolens. Maastricht ligt op de plaats waar de Jeker in de Maas stroomt en al in de Romeinse tijd lag er een brug over de Maas. Door deze strategische ligging is Maastricht vaak belegerd en wisselde regelmatig van machthebber. In 1632 werd Maastricht door Frederik Hendrik veroverd en behoorde zo tot de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden. 
In 1673 werd Maastricht door de troepen van Lodewijk XIV belegerd. Hierbij kwam musketier Charles de Batz de Castelmore om het leven. Deze is beter bekend als een van de drie musketiers, d'Artagnan uit het boek van Alexandre Dumas.
De Ancker, Jekertoren en Helpoort
Ik startte de wandeling op de Onze Lieve Vrouwewal, deze dateert uit 1229 en loopt door tot de Jekertoren en de Helpoort, de oudste bewaarde stadspoort van Nederland. Bij elk waypoint moest van het ANWB informatiebord het eerste getal worden genoteerd om het eindcoördinaat van de cache te kunnen berekenen. Tegenover de Helpoort ligt papiermolen "De Ancker". Dit was tot in de 17e eeuw een molen waar buskruit werd gemalen. In 1773 explodeerde de kruitfabriek en vanaf 1775 werd hier een papiermolen gevestigd. 
Rondeel "De Vijf Koppen"

Bijzondere dieren in het Stadspark
De wandelroute ging nu verder via de rondelen De Vijf Koppen en Haet ende Nyt. Deze zijn in 1516 aangelegd en waren al bestand tegen de modernste kanonnen van die tijd. De route ging nu verder langs de Jeker naar de Leeuwenmolen. Langs de Jeker is hier een vistrap aangelegd zodat vissen stroomopwaarts kunnen zwemmen om te paaien. De Leeuwenmolen is in de 16e eeuw aangelegd en is de grootste watermolen van Maastricht. Even verder kon ik bij het Nieuwenhofpoortje een trap op en verder over de stadsmuur lopen. Hier was een mooi wandelpad aangelegd over de stadsmuur waarmee ik uitkwam bij de Watermolen Heksenhoek, een rustig hoekje in het drukke Maastricht. 
Leeuwenmolen
De route liep nu verder langs het Conservatorium. Hier was de stadsmuur niet duidelijk meer herkenbaar en gedeeltelijk voor bebouwing gebruikt, maar door het water is de loop nog te herkennen. 
Via de oude stads-ommuring van het Lang Grachtje bereikte ik het Onze Lieve Vrouweplein. Hier was het laatste waypoint en nu kon ik alle getallen op een rijtje zetten en het eindcoördinaat berekenen. Na een korte wandeling stond ik hier op een historisch punt en was de cache snel gevonden. Nu was het weer zaak de shoppende dames op te zoeken en na een terrasje op het Vrijthof en een paar winkels gingen we weer terug naar de auto. Deze multi is erg leuk om te doen en bracht me op plekken van Maastricht die ik nog niet kende. Dat is precies waarvoor ik geocachen zo leuk vind, het ontdekken van nieuwe plekjes. Dit is zeker een van mijn favoriete geocaches.

Heksenmolen
St. Servaasbrug


Waardering Maastricht: Wandelen op en langs de stadsmuren (GC1YDMB):
Moeilijkheidsgraad cache: 7
Moeilijkheidsgraad route: 7
Cachelocatie: 8
Originaliteit: 7





              The Sightseer

Geen opmerkingen:

Een reactie posten